Menu

Blog

  1. 5 tips om beter te slapen

    5 tips om beter te slapen

    Internationale Dag van de Slaap is een dag die het belang van een goede nachtrust onder de aandacht brengt. Want wist je dat bijna één op drie mensen met een vorm van slaapproblemen kampt? Toch zijn er veel dingen die je kan doen om beter te slapen. Wil jij ook weten hoe je het meeste uit je nachtrust kan halen? Lees dan zeker verder en ontdek de beste tips om beter te slapen!

    1. Creëer een aangename slaapomgeving

    Kan jij de slaap maar niet vatten? Dat zou wel eens aan je slaapkamer kunnen liggen. Te veel licht of lawaai en een te warme of juist te koude slaapkamer, kunnen de boosdoener zijn. Daarnaast slaap je natuurlijk ook beter in een slaapkamer waar je graag bent; laat dus de designer in je los en maak van je slaapkamer je favoriete plek in huis!

    2. Je bed dient om te slapen

    We doen het allemaal: scrollen door Instagram, Netflix kijken of videospelletjes spelen in bed. Toch is het nefast voor een goede nachtrust. Dit komt omdat het blauwe licht dat je gsm verspreidt, melatonine onderdrukt en dat is nu net het hormoon dat je lichaam gebruikt om je te laten weten dat het tijd is om te gaan slapen!

    3. Creëer regelmaat

    Om zo goed mogelijk te slapen, is het belangrijk om elke dag op hetzelfde moment te gaan slapen en op te staan. Ja, dat wil zeggen dat je ook in het weekend op tijd je bed uit moet! De regelmaat die je zo creëert, bevordert je slaap-waakritme, waardoor de kwaliteit van je slaap verhoogt.

    4. Kies een kussen dat bij je past

    Het belang van een goed ondersteunend kussen wordt vaak onderschat, terwijl het eigenlijk heel belangrijk is. Iedereen slaapt in een andere houding en is anders gebouwd. Het is niet omdat je partner op een bepaald kussen heel goed slaapt dat hetzelfde kussen voor jou ook

    Lees meer »
  2. Haal energie uit je matras

    Een matras bestaat meestal uit 3 delen, de kern, de  afdeklaag en de matrastijk (hoes). Sommige matrassen hebben geen afdeklaag en dus enkel een matraskern en tijk. Dit zijn  volkernmatrassen (matrassen met een volle kern). Daarnaast zijn er ook  pocketveren matrassen. Die bestaan uit een kern van pocketveren, een afdeklaag en een tijk. 

    Fijn-afstemming

    De matras heeft belangrijke impact op de fijn-afstemming van je slaapsysteem op je skelet, je lichaamsvorm en lichaamsgewicht. Bodem en matras moeten bovendien  elkaars ondersteunende eigenschappen versterken. Een geschikte combinatie helpt je namelijk om een lichaamshouding aan te nemen die de wervelkolom in een  natuurlijke vormbrengt.

    Het ergonomisch aanpassingsvermogen van de matras aan uw lichaam wordt bepaald door de materie van de kern (pocketveren, latex, gel, foam,…), het  aantal comfortzones en de kwaliteit van beide elementen.

    Gezien de skeletstructuur en de vorm van het menselijk lichaam is het wenselijk dat een matras beschikt over 7 comfortzones die het lichaam op verschillende wijze ondersteunen.

    Fijn Afstemming

    Slaapgevoel

    De matras bepaalt mee het slaapgevoel. Ze zal in belangrijke mate het gevoel van zachtheid of stevigheid bepalen.

    Afhankelijk van je persoonlijke behoeften en wensen hou je best ook rekening met de vochtregulerende, temperatuurregelende, allergiewerende en ventilerende eigenschappen van de matras.

    Een belangrijk aspect bij het kiezen van de geschikte matras is de bewegingsvrijheid. Tijdens je slaap beweeg je voortdurend reflexmatig. Deze bewegingen stimuleren de  doorbloeding van de spieren, vermijden langdurige drukpieken en bevorderen de  rehydratat

    Lees meer »
  3. Haal energie uit je bedbodem

    Hoe draagt je bedbodem bij tot de energieopbouw tijdens je slaap?

    De bedbodem heeft belangrijke impact op de fijn-afstemming van je slaapsysteem op je skelet, je lichaamsvorm en lichaamsgewicht. Bodem en matras moeten bovendien elkaars ondersteunende eigenschappen versterken. Een geschikte combinatie helpt je namelijk om een lichaamshouding aan te nemen die de wervelkolom in een natuurlijke vormbrengt.

    De bedbodem bepaalt mee het slaapgevoel. Je kan kiezen voor een lattenbodem of een boxspring. Die keuze is heel persoonlijk en enkel afhankelijk van je voorkeur. Beide bodemtypes zijn gelijkwaardig op het vlak van ondersteunende eigenschappen. Een bedbodem kan worden uitgerust met een elektrische verstelfunctie. Je slaapgevoel verbetert daardoor wanneer het voor jou nuttig is om tijdens de slaap de benen of het bovenlichaam te verhogen.

    De bedbodem bepaalt in grote mate het design of de look & feel en afwerking van je bed. Een boxspring is meestal een bed op zich en bepaalt mee het design door de afwerking (bekleding in stof of leder, pootjes, hoofdbord, voetbord). Lattenbodems kunnen standaard afgewerkt worden met een bedkader of bedwanden en een hoofd- en/of voetbord.

    Lattenbodem

    Een lattenbodem bestaat uit drie onderdelen: het kader, de veerelementen en de latten. Elk van deze elementen hebben grote impact op je slaapenergie.

    lattenbodem

    Fijn-afstemming

    De fijn-afstemming op de ergonomie van je skelet, je lichaamsvorm, je lichaamsgewicht en je lighouding wordt in grote mate bepaald door de kwaliteit van de veerelementen en de latten en het aantal ergonomische zones. De lattenbodem moet toelaten dat de ergonomische eigenschappen van je matras worden versterkt.

    Slaapgevoel

    De lattenbodem draagt bij tot het slaapgevoel op het vlak van zachtheid/hardheid, ventilatie, allergi

    Lees meer »
  4. Slaapgevoel

    Naast een goede ergonomische ondersteuning heb je ook nood aan een zo aangenaam mogelijk slaapgevoel. Dat is vooral een persoonlijke kwestie. Jij bepaalt zelf wat je nodig hebt om je goed te voelen in bed.

    De slaapfases

    De slaap kan opgedeeld worden in verschillende slaapfases, waarvan de diepe slaap en de REM-slaap (Rapid Eye Movement) ongetwijfeld de bekendste zijn. In functie van het aantal uren dat we slapen, doorlopen we vier à zes cycli, van telkens ongeveer anderhalf uur.Tijdens elke cyclus worden vijf stadia doorlopen. De eerste twee stadia worden gekenmerkt door een lichte slaap. De derde en vierde stadia zijn die van de diepe slaap. Tijdens deze fases ben je moeilijk te wekken en voltrekt zich het lichamelijk herstel. In de daarop volgende REM-slaapfases is de slaap minder diep en droom je.Tijdens deze slaapfases, ook droomslaap genoemd, is er een verhoogde hersenactiviteit die zorgt voor het psychish herstel.

    slaapfases

    Vaak worden deze natuurlijke processen verstoord door allerlei wekprikkels. Mogelijke boosdoeners zijn allergieën, overmatige transpireren, temperatuur in bed en noem maar op. Hoe meer je dergelijke wekprikkels weet te vermijden, hoe meer energie je uit je slaap zult halen.

    Lees meer »
  5. Fijn-afstemming op je lichaam en slaaphouding

    Een geschikt slaapsysteem biedt de juiste ondersteuning zodat je lichaam een natuurlijke houding kan aannemen tijdens de slaap. Welke vorm die ondersteuning moet hebben, hangt dus af van de ergonomie van je skelet, je lichaamsvorm, je gewicht en je lengte.

    Je lichaamsprofiel

    De hardnekkige veronderstelling dat harde matrassen goed zijn voor je gezondheid is helemaal fout. Je lichaamsprofiel moet terug te vinden zijn in je slaapsysteem, zodat je wervelkolom en schouders een  perfecte ‘T’vormen. Op die manier kunnen je tussenwervelschijven rehydrateren en vermijdt je spanningen in je spieren.

    lichaamsprofiel

    Je lichaamsvorm

    Rekening houdend met je lichaamsprofiel heb je dus eigen accenten nodig in de comfortzones van zowel bodem als matras, in combinatie met het juiste hoofkussen. Daarbij speelt ook je lichaamsgewicht een belangrijke rol. In combinatie met je lichaamsvorm en je lichaamslengte bepaalt dat bijvoorbeeld in grote mate het gewenste comforttype van je matras. Wie licht en tenger is, zal meer behoefte hebben aan een zachte of soepele matras. Ben je breder en zwaarder gebouwd, dan heb je nood aan een steviger slaapcomfort.

    lichaamsvorm

    Bewegingsruimte

    Tijdens de slaap heb je namelijk voldoende bewegingsruimte nodig. Bewegen tijdens de slaap is belangrijk voor de doorbloeding van de spierenen het vermijden van drukpieken. Onze hersenen zorgen daarvoor zonder dat we het beseffen. Te diep wegzakken in de matras of te hard slapen kan wekprikkels veroorzaken.

    Bewegingsruimte
    Lees meer »
  6. Haal energie uit je bed

    Sleepy ® ontwikkelt haar producten geheel in functie van de energieopbouw tijdens je slaap.

    Sleepy ® producten zijn het resultaat van meer dan 30 jaar kennis, ervaring, onderzoek en ontwikkeling. Het doel dat Sleepy ® nastreeft bij de ontwikkeling van haar producten, is dat ze een reële bijdrage moeten kunnen leveren aan de energie die je lichaam opbouwt tijdens je slaap.

    Hoe haal je energie uit je bed?

    Een bed of slaapsysteem is opgebouwd uit verschillende lagen en bestaat uit zes basisonderdelen. Bedbodem, matras, hoofdkussen, beschermer, dekbed en afwerking.

    Stuk voor stuk hebben ze impact op je slaapenergie, de energieopbouw tijdens je slaap. De eerste vijf (bedbodem, matras, hoofdkussen, beschermer en dekbed) hebben vooral impact op je slaapcomfort. De afwerking (bedlinnen en bedmeubelen) beïnvloedt voornamelijk je slaapomgeving.

    Lees meer »
  7. Haal energie uit je dekbed

    Een dekbed bestaat uit 2 delen: de vulling en de tijk. Beiden hebben sterke invloed op het slaapgevoel.

    Slaapgevoel

    Het kiezen van een dekbed is heel persoonlijk. De vulling, de tijk en de warmteklasse van het dekbed hebben rechtstreeks impact op je slaapgevoel. Het vulmateriaal en de tijk zijn bepalend voor de ventilerende en isolerende kwaliteiten van je dekbed en zullen je lichaamstemperatuur tijdens het slapen beïnvloeden.

    Synthetische dekbedden kan je bijvoorbeeld makkelijk zelf wassen.

    Een donsdeken geeft je het gevoel onder een wolk te slapen. Donsdekens zijn immers zeer licht en hebben een zeer hoog isolatievermogen.

    Dekbedden uit natuurlijke materialen zoals wol hebben een goed isolatie- en absorptievermogen. Ideaal voor mannen die makkelijk transpireren en veelal het gewicht van een deken verkiezen boven het gevoel van een donsdeken.

    Sommige dekbedden zijn meer geschikt voor mensen met last van allergie dan andere.

    Verder heeft het dekbed ook impact op factoren als bewegingsvrijheidgeur en geluid.

    Voor sommige mensen is het gevoelsgewicht van het dekbed belangrijk. Ook hier heeft Sleepy aan gedacht. 

    Lees meer »
  8. Haal energie uit je beschermer

    Hoe draagt een beschermer bij tot de energieopbouw tijdens de slaap?

    Een matras- en kussenbeschermer is een extra hoes die om de matras of het hoofdkussen zit. Het  beschermt je kussen en matras en biedt oplossingen voor specifieke noden en behoeften.

    Een  bodembeschermer zit tussen de matras en de bedbodem en voorkomt versnelde slijtage of het verschuiven van de matras tijdens je slaap. Beiden hebben aanzienlijke invloed op het  slaapgevoel.

    Slaapgevoel

    Onze huidtemperatuur verschilt naargelang we wakker zijn of slapen. Tijdens onze slaap komt de huidtemperatuur zelfs heel dicht in de buurt van de temperatuur in ons lichaam. Ons lichaam heeft een intelligent systeem om af te koelen en te verwarmen. Transpiratie koelt ons lichaam af en door te bibberen warmt het op. Onder de lakens situeert de ideale temperatuur zich rond de 27°C en 29°C. Wordt het warmer, dan gaat je lichaam transpireren.

    En dan is er nog de huisstofmijt of beter de allergenen die ze produceert. Ons lichaam kan reageren op allergenen, stoffen waar je allergisch voor bent. Meestal totaal onschuldig, maar soms reageert ons lichaam en bij uitbreiding onze luchtwegen extreem.

    Misschien heb je ook persoonlijke voorkeuren. Verkies je bijvoorbeeld een heerlijk fris bed of kruip je liever lekker warm en knus onder de wol? Ben jij iemand die hevig zweet, terwijl je partner het zelfs in de zomer koud heeft in bed?

    Kortom, er zijn heel wat factoren die impact hebben op je slaapcomfort. Een aangepaste matras- of kussenbeschermer kan in dat geval soelaas bieden.

    Lees meer »
  9. Haal energie uit je hoofdkussen

    Hoe draagt een hoofdkussen bij tot de energieopbouw tijdens de slaap?

    Naast de bedbodem en de matras is het hoofdkussen een derde belangrijk element in de fijn-afstemming van je slaapsysteem op je lichaam en je slaaphouding. Nekpijn of schouderpijn is vaak te wijten aan een verkeerde houding of een onaangepast hoofdkussen. Tijdens de slaap ontspannen onze spieren gedeeltelijk. Daardoor wordt de halswervelzuil minder ondersteund. Een goed hoofdkussen vangt dit op en voorkomt spanningen in nek en schouders.

    Het hoofdkussen heeft ook aanzienlijke impact op het slaapgevoel. Lig je graag op een soepel en zacht kussen, of liever een vormvast kussen? Transpireer je veel tijdens je slaap? Kijk dan goed uit naar de ventilerende en vochtregelende eigenschappen van de verschillende vulmaterialen. Op het vlak van design heeft het hoofdkussen dan weer een geringere invloed.

    Fijn-afstemming

    Het kussen bepaalt samen met de bedbodem en de matras de ergonomische houding van rug en schouders. Het kussen dient de holte ter hoogte van de halswervelzuil (stukje wervelkolom tussen schouders en hoofd) bij lighouding zodanig in te vullen dat de rug ergonomisch correctligt.

    Welk kussen voor jou geschikt is, hangt af van je slaaphouding (ruglig, buiklig of zijlig) en van de wijze waarop de gekozen combinatie van bodem en matras je lichaam ondersteunt. 

    ergonomie kussen

    Slaapgevoel

    Om te voldoen aan je persoonlijke behoeften en wensen is het zaak goed te kijken naar de karakteristieken van de verschillende vulmaterialen. Elk vulmateriaal heeft eigen kenmerken wat betreft vochtregelende, temperatuurregelende, ventilerende en allergiewerende werking enwasbaarheid.

    Sommige materialen zijn vormvast (bijv. latex),

    Lees meer »
  10. Het leven is beter in bed

    Wat is slaapenergie

    Tijdens de slaap ontladen we, helen we en laden we op, zowel fysiek, als mentaal en psychisch.

    Het resultaat van dit natuurlijke proces is slaapenergie, de basis voor levensenergie.

    Een hogere slaapenergie geeft uitzicht op een actieve, positieve en creatieve levensenergie.

    Hoe bouw je slaapenergie op?

    De processen die leiden tot slaapenergie gebeuren op een natuurlijke wijze. Op zich hoef je daar niets voor te doen. Maar je kan wel de mate waarin je slaapenergie genereert, sterk beïnvloeden door ervoor te zorgen dat het slaapproces zo natuurlijk mogelijk verloopt.

    Afhankelijk van je natuur kan dit een lange of een korte slaap zijn. Maar het is belangrijk dat alle fasen van de slaap voldoende intens aanwezig zijn.

    Hoe bevorder je een natuurlijke slaap?

    Zorgen dat je elke ochtend actief en blij gezind ontwaakt, vraagt een persoonlijke aanpak. Je natuurlijke slaap hangt af van tal van factoren, die we in 5 categorieën kunnen indelen:

    Creëer de juiste slaapomgeving

    De slaapkamer is een ruimte waar veel meer gedaan wordt dan slapen alleen. Het is niet alleen de kamer van rust en lust, maar ook een plek waar gelezen wordt en waar multimedia gretig geconsumeerd worden, zeker sinds de komst van nieuwe toestellen en gadgets zoals tablets en smartphones.

    Dit zorgt ervoor dat de kamer steeds minder een oase van rust dreigt te worden, terwijl een rustige, prikkelarme kamer nog steeds het meest geschikt is om te slapen. Een veilige haven waar alles is ingesteld op een optimale nachtrust.

    Bereid je slaap voor

    De slaapvoorbereiding heeft betrekking op alles wat we voor het slapengaan doen en laten. En dat begint eigenlijk al van het ogenblik dat we wakker worden en opstaan.

    Onze eet- en leefgewoonten, onze ontspanning, eventuele slaaprituelen... maken allemaal deel uit van onze slaapvoorbereiding.

    Neem de juiste slaaphouding aan
    Lees meer »