Vannacht schakelen we over van winter- naar zomertijd en moeten we de klok een uurtje vooruit draaien. Hoewel dat ervoor zorgt dat we kunnen genieten van meer daglicht tijdens de warme maanden, heeft het omschakelen naar zomertijd toch enkele negatieve gevolgen.

Vrouw duwt haar wekker uit

Het uur slaap dat we verliezen, zorgt voor meer dan alleen irritatie. Het vergroot de kans op ongevallen en gezondheidsproblemen. Zo heeft een onderzoek uit 2016 aangetoond dat 8% meer mensen een beroerte krijgen in de twee dagen die volgen op de overschakeling van winter- naar zomertijd. De oorzaak daarvoor is niet ver te zoeken: we worden verplicht ons slaapritme aan te passen en ons lichaam kan niet volgen, waardoor we een soort jetlag ervaren.

Slaaptekort
Hoewel de jetlag natuurlijk minder zwaar is dan wanneer je bijvoorbeeld de Atlantische Oceaan overvliegt, heeft Amerikaans onderzoek aangetoond dat we toch gemiddeld 40 minuten minder slapen de nachten na de omschakeling naar de zomertijd.

Ongevallen
Daarnaast stijgt het risico op werkongevallen. Heb je een kantoorjob? Dan moet je je niet veel zorgen maken. Als je echter fysieke arbeid moeten leveren, ben je beter extra voorzichtig. Onderzoek heeft immers aangetoond dat er meer en zwaardere werkongevallen gebeuren op de maandag na de uurwisseling.

Verkeersongevallen
Omdat ons slaapritme wordt verstoord, is de uurwisseling niet alleen verantwoordelijk voor meer werkongevallen, maar ook voor meer auto-ongevallen. Austin C. Smith van de Universiteit van Miami geeft hier twee redenen voor: de uurwisseling verstoort niet alleen ons slaapritme, het verandert ook de relatie tussen de tijd en hoe we de dag ervaren. Chauffeurs zijn dus niet alleen slaperiger dan normaal, ze moeten zich ook aanpassen aan donkerdere ochtenden en lichtere avonden.

Doe zondag een dutje
Wat kan je nu doen om die effecten te counteren? De Amerikaanse National Sleep Foundation raadt aan om uit te slapen op zondagochtend en een powernap te doen in de namiddag. Op die manier vecht je tegen je jetlag en bouw je zeker geen slaaptekort op!