Goed slapen versterkt je immuunsysteem

Voor velen is het geen verrassing: voldoende slapen draagt bij tot een goede gezondheid. Studies hebben immers aangetoond dat er een verband bestaat tussen de kwaliteit en de duur van je slaap, je dag-nachtritme en de werking van je immuunsysteem. Zo zijn mensen die minder dan 6 uur per nacht slapen veel gevoeliger voor virale infecties.

De Nederlandse psychiater en somnoloog, Alexander Van Daele, stelt dat ons lichaam tijdens het slapen stoffen produceert, die belangrijk zijn voor een goede werking van je immuunsysteem. Slaaptekort, daarentegen, zorgt voor een tekort aan die stoffen waardoor de strijd tegen een virus moeizamer verloopt. Met andere woorden, hoe minder je slaapt, hoe groter de kans dat je een virus oploopt en hoe minder je lichaam er tegen gewapend is.

Die claim wordt bevestigd in verschillende klinische studies. Zo ontdekten Amerikaanse onderzoekers dat proefpersonen die minder dan 7 uur per nacht sliepen, meer dan dubbel zoveel kans hadden op een verkoudheid dan de proefpersonen die minstens 8 uur per nacht sliepen.

Professor Matt Walker gaat zelfs nog verder. Hij noemt slaap “geen optionele luxueuze levensstijl, maar juist onze krachtigste levenselixir”. Het is een niet-onderhandelbare biologische noodzaak. Daarnaast stelt hij dat bepaalde genen geassocieerd met ons immuunsysteem worden uitgeschakeld door slaaptekort en dat we dus veel vatbaarder zijn voor allerlei ziekten wanneer we niet voldoende slapen.

Hoe veel slaap heb je nu nodig? Dat is een vraag waar geen eenduidig antwoord op gegeven kan worden. Afhankelijk van je leeftijd en levensritme streef je best naar 7 tot 8 uur slaap per nacht. Nog belangrijker dan het aantal uren slaap per nacht, is regelmaat en structuur, want regelmaat verankert je slaap en verbetert de kwantiteit en kwaliteit van je slaap. Elke dag op hetzelfde uur gaan slapen en op hetzelfde uur opstaan (ja, ook in het weekend!), is dus de boodschap!