5 tips om beter te slapen

Internationale Dag van de Slaap is een dag die het belang van een goede nachtrust onder de aandacht brengt. Want wist je dat bijna één op drie mensen met een vorm van slaapproblemen kampt? Toch zijn er veel dingen die je kan doen om beter te slapen. Wil jij ook weten hoe je het meeste uit je nachtrust kan halen? Lees dan zeker verder en ontdek de beste tips om beter te slapen!

1. Creëer een aangename slaapomgeving

Kan jij de slaap maar niet vatten? Dat zou wel eens aan je slaapkamer kunnen liggen. Te veel licht of lawaai en een te warme of juist te koude slaapkamer, kunnen de boosdoener zijn. Daarnaast slaap je natuurlijk ook beter in een slaapkamer waar je graag bent; laat dus de designer in je los en maak van je slaapkamer je favoriete plek in huis!

2. Je bed dient om te slapen

We doen het allemaal: scrollen door Instagram, Netflix kijken of videospelletjes spelen in bed. Toch is het nefast voor een goede nachtrust. Dit komt omdat het blauwe licht dat je gsm verspreidt, melatonine onderdrukt en dat is nu net het hormoon dat je lichaam gebruikt om je te laten weten dat het tijd is om te gaan slapen!

3. Creëer regelmaat

Om zo goed mogelijk te slapen, is het belangrijk om elke dag op hetzelfde moment te gaan slapen en op te staan. Ja, dat wil zeggen dat je ook in het weekend op tijd je bed uit moet! De regelmaat die je zo creëert, bevordert je slaap-waakritme, waardoor de kwaliteit van je slaap verhoogt.

4. Kies een kussen dat bij je past

Het belang van een goed ondersteunend kussen wordt vaak onderschat, terwijl het eigenlijk heel belangrijk is. Iedereen slaapt in een andere houding en is anders gebouwd. Het is niet omdat je partner op een bepaald kussen heel goed slaapt dat hetzelfde kussen voor jou ook dat effect heeft. Wil je meer weten over de verschillende types kussens? Bekijk dan zeker deze video:

5. Let op eten en drinken

Om goed te slapen, eet je best niet te zwaar en te laat 's avonds. Toch is het ook niet goed om met een lege maag te gaan slapen. Dat je van cafeïne wakker blijft, is algemeen geweten. Maar wist je ook dat je best geen alcohol drinkt voor je in bed kruipt? Je wordt er misschien wel slaperig van, maar je slaap zal veel minder diep en kwalitatief zijn!