Rugklachten


Veel rugklachten ontstaan door een verkeerde houding of een verkeerde beweging.

Tijdens de slaap neemt men al snel een verkeerde houding aan, waardoor de klachten, die tijdens de slaap eigenlijk verlicht zouden moeten worden, tijdens de nachtrust toenemen. Ook wanneer men in een goede houding (op de zij) ligt bij het inslapen, draait men tijdens het slapen vaak nog in een verkeerde houding. Een verkeerde (slaap)houding kan, op zowel korte als lange termijn, rugklachten veroorzaken of verergeren. Een goed matras ondersteunt het lichaam op de juiste plaatsen en zorgt ervoor dat de wervelkolom in de correcte positie ligt, zodat deze minimaal wordt belast. Afhankelijk van de aard van de rugklachten kan beweging de klachten verminderen. Vooral bij mensen met een zittend beroep ontstaat rugpijn vaak door een verkeerde zithouding en het gebrek aan regelmatige beweging (veranderen van houding, kleine wandelingen tussen de werkzaamheden door). Doe bij het opstaan een paar lichte oefeningen om de rug soepeler te maken en let gedurende de dag op uw houding.


De juiste matras bij rugklachten

Een goede matras is cruciaal bij rugklachten. Een goede matras kan de pijn en klachten verlichten, terwijl een slechte matras de pijn en klachten juist erger kan maken. Er bestaat geen 'beste matras' voor mensen met rugklachten, omdat de keuze voor een matras erg persoonlijk is. Wel is het verstandig om bij het (ver)kopen van een nieuw(e) matras na te gaan welke klachten u bij uw huidige bed en matras heeft. Komen de klachten van de matras of van de bedbodem (lattenbodem of boxspring)? Wanneer u rugklachten heeft, kunt u bij het kopen van een matras letten op de volgende punten:

  • Ondersteuning: Wordt het lichaam op de anatomisch correcte manier ondersteund? Dit wil zeggen, als de klant op de zij slaapt, moet de wervelkolom recht zijn, vertrekkend van halverwege het hoofd tot aan het staartbeentje.
  • Drukverlagend: Verlaagt het matras de druk op de wervelkolom, tussenwervelschijven, zenuwen, spieren en pezen?
    Dit gaat vooral over matrassen met visco traagschuim, let wel, bij super lichte mensen of mensen die veel draaien in hun slaap, is het beter dat je naar niet drukverlagende materialen overgaat om het draaien te vergemakkelijken.

  • Comfort: Biedt het matras het door u gewenste comfort? Wij mensen slapen voor 90% met ons gevoel, dit is dus doorslaggevend bij je keuze, indien je bij het kijken naar de rug vaststelt dat deze correct ligt en aanvoelen is ook goed, dan heb je de juiste keuze gemaakt .

Nieuwe matras verlaagt rugklachten tot 31%

Voor de eerste keer heeft een onafhankelijke, wetenschappelijke onderzoeksstudie, uitgevoerd door Dr. Bert Jacobson van de Oklahoma State University en met de steun van EBIA, het verband aangetoond tussen een goede matras en een degelijke nachtrust. De keuze voor een nieuwe matras kan het aantal ernstige rugklachten tot 63 procent verlagen.

Miljoenen mensen lijden aan slaapgebrek, waardoor dit één van de meest voorkomende gezondheidsproblemen van de hedendaagse samenleving is geworden. De Internationale Dag van de Slaap, die elk jaar op 21 maart wordt gehouden, richt de aandacht op dit al te vaak verwaarloosde probleem. Slaapgebrek kan in grote mate de dagdagelijkse activiteiten, de sociale contacten en het humeur beïnvloeden wat op zijn beurt een verlies van werkproductiviteit en ongevallen kan veroorzaken. In het verleden werd algemeen aangenomen dat een aanzienlijk aantal slaapstoornissen in verband stonden met een oude en oncomfortabele matras of slaapoppervlak, zonder dat dit ooit wetenschappelijk bewezen was. Deze studie toont nu het onweerlegbare verband aan tussen een nieuwe matras en minder rugpijn, een beter slaapcomfort en een betere slaapkwaliteit. Het opzet van de studie was de slaapkwaliteit op een slaapsysteem van 5 jaar of ouder te vergelijken met de slaapkwaliteit op een gelijkaardig nieuw en modern (medium-hard) slaapoppervlak.

De studie wijst uit dat een nieuwe matras de nodige steun biedt en een positieve invloed heeft op pijn en stijfheid in de onderrug, waardoor de slaapkwaliteit en het algemene comfort aanzienlijk toenemen. Mensen met veel rugpijn zagen hun rugklachten zelfs met 63 procent verminderen.