Blog

  1. Wat gebeurd er als wij slapen

    Als we slapen komen lichaam en geest min of meer tot rust. Onze spieren ontspannen zich, ademhaling en hartslag vertragen. Ook de hersenactiviteit neemt af; de meeste prikkels van buiten worden tegengehouden, ons bewustzijn gaat in eerste instantie op een lager niveau werken.

    Lees meer »
  2. Last van een ochtendhumeur?

    Als je niet uitgeslapen bent, zit je 's morgens vaak met een ochtendhumeur opgezadeld. Je bent prikkelbaar en je hebt alleen maar behoefte aan rust. Dit komt door het stresshormoon cortisol, dat in nauw verband staat met je waakritme. Is de cortisol in je lichaam op peil, dan start je een nieuwe dag vol energie. Heb je daarentegen te weinig slaap gehad en ben je niet uitgerust, dan is je cortisolgehalte te laag. Gevolg is dat je de hele dag chagrijnig bent. Cijfers wijzen uit dat een kwart van alle Belgische vrouwen en een derde van de mannen 's morgens niet te genieten zijn. Slaapdeskundigen geven probleemslapers het advies hun slaappatroon op orde te brengen door op vaste tijden naar bed te gaan en op te staan. Maak meteen na het aflopen van de wekker je lichaam wakker door je als een kat van top tot teen uit te strekken. Sta op, doe de gordijnen open en adem bij het open raam een paar maal diep in en uit. Spoel je gezicht met ijskoud water, zet een rustig

    Lees meer »
  3. Slapen geneest sneller ...

    Bij een gezonde nachtrust geneest je lichaam sneller dan als je om de haverklap wakker wordt. Zo hebben verschillende tests onder een groot aantal gezonde slapers aan de Universiteit van Californië uitgegewezen dat bedrust botbreuken en kneuzingen het snelst geneest. Tijdens het slapen worden dode cellen opgeruimd, beschadigde cellen gerepareerd en komen er stoffen vrij die je weerstand verhogen. Uit recent Zweeds onderzoek is gebleken dat wie slecht slaapt, driemaal meer risico loopt op hart- en vaatziekten en dat de afweer tegen ziekten en infecties in belangrijke mate verlaagt.

    Lees meer »
  4. Bedconflicten ...

    Cijfers wijzen uit dat van de tien Belgische echtparen er zes minstens vier keer per week ruzie maken in bed. Volgens slaappsycholoog Chris Alford, verbonden aan de University of West-England, kan het soms beter zijn in je eentje te slapen dan samen, want dan kan je niet ruziemaken. Samen met je partner slapen is vaak een probleem, omdat de helft van de slapers soms tot achtmaal per nacht door hun bedgenoot uit de slaap wordt gehaald. Hoog genoteerd in 'nachtelijke conflicten' staat snurken, waarbij de ander noodgedwongen iedere nacht twee tot drie uur van z'n kostbare slaap moet inleveren. Maar ook kleine futiliteiten zoals lezen met een lampje aan, onbewust tegen benen schoppen en aan dekens trekken, kunnen tot conflicten leiden. Omdat slaapconflicten de relatie goed kunnen verstoren, zijn er steeds meer echtparen die de voorkeur geven aan een eenpersoonsbed of de logeerkamer.

    Lees meer »
  5. Het geheim van je knuffel ...

    Niet alleen kids, ook veel volwassenen slapen met een knuffel. Een groot Belgisch onderzoek heeft uitgewezen dat zo'n vijftien procent van de vrouwen en twintig procent van de mannen bij afwezigheid van hun partner met een knuffel slaapt. Ongeveer 63 procent van de knuffelaars zegt dat ze veel slechter slapen zonder teddybeer of andere knuffel. Volgens de onderzoekers heeft het slapen met een knuffel te maken met het feit dat een pluchen beest in bed je een gevoel van veiligheid geeft. Twaalf procent van de mannen bekende soms het favoriete luchtje van hun partner op de knuffel te spuiten om zich niet eenzaam te voelen. Het onderzoek wees verder uit dat meer dan de helft van de mannen en vrouwen zich alleen voelt zonder partner, angstgevoelens heeft en niet de slaap niet kan vatten.

    Lees meer »
  6. De ene slaper is de andere niet ...

    Naar schatting hebben zowat een op drie mensen te kampen met slaapproblemen. Meestal zijn die van tijdelijke aard en een gevolg van een of andere bijzondere gebeurtenis. Maar soms kunnen ze wijzen op een ernstiger probleem.

    Laat ons beginnen met het ontkrachten van de mythe dat iedereen 8 uren slaap nodig heeft om te kunnen spreken van een goede nachtrust. Niets is minder waar. Slaaponderzoek heeft uitgewezen dat de slaapbehoefte verschilt van persoon tot persoon en schommelt tussen vier en elf uren per nacht. Ongeveer 10% van de bevolking heeft genoeg aan een gemiddelde van 6,5 uur per nacht en zowat 15% heeft meer dan 9 uren nodig. Kinderen hebben meestal iets meer slaap nodig, terwijl bejaarden het doorgaans met iets minder kunnen stellen. Ook geografische factoren kunnen een rol spelen. Zo slaapt men normaal iets langer in de bergen en minder lang aan zee.

    Lees meer »
  7. Lang slapen verbetert sport- en schoolprestaties

    Atleten die meer dan 10 uur per dag slapen presteren beter dan wanneer ze minder lang slapen. Dat blijkt uit een experiment met Amerikaanse basketbalspelers waarvan de resultaten verschenen in het julinummer van het Amerikaanse vakblad Sleep.

    De atleten werd gevraagd om gedurende 2 weken hun normaal slaapritme (gemiddeld 6 à 7 u slaap per nacht) aan te houden, en dan gedurende 6 weken minstens 10 uur per dag te slapen. Na die periode bleek dat hun sprintsnelheid en reactiesnelheid hoger lag, dat ze gemiddeld 9% beter scoorden en dat ze ook minder vermoeid waren op training en tijdens wedstrijden. Volgens de onderzoekers volstaat het niet om vlak voor een wedstrijd meer te slapen, maar moet men gedurende langere tijd voldoende slapen.

    Anderzijds blijkt volgens een andere studie voorgesteld op de jaarvergadering van de American Academy of Sleep Medicine, dat een slaaptekort (6 uur slaap per nacht gedurende één week) een negatief effect heeft op de fysieke en cognitieve

    Lees meer »
  8. Harde of zachte matras?

    Hard

    Erg veel wordt bepaald door uw lichaamsbouw. Indien u eerder slank bent maar een lang bovenlichaam hebt, is de kans reëel dat u goed zal liggen op een iets stevigere matras. Dit geldt sowieso ook voor grote, slanke mensen! Voor alle ‘modellen’ bestaan goede matrassen, we begeleiden u graag bij uw keuze. Gelukkig is ‘hard’ slapen ondertussen achterhaald. Het is nooit goed wanneer u voelt dat uw matras u als het ware duwt. Op die manier zal uw ruggengraat niet alleen belast worden, uw uitstekende lichaamsdelen (schouders, heupen) zullen op termijn ook pijn gaan doen. Bij ernstige gevallen spreekt men soms zelfs van slapende armen. Het is dus de bedoeling dat u lichtjes in de matras zakt, en dat de matras u mooi draagt.

    Zacht

    Hebt u brede schouders maar een smal bekken of omgekeerd, bent u groot of klein, een lichtgewicht of iets zwaarder… Al deze factoren gaan bepalen of u een zacht of medium ligcomfort nodig hebt. Een te zachte matras zal uw bekken on

    Lees meer »
  9. Wat is een goede matras?

    Kwaliteit

    Het belangrijkste is dat uw matras van goede kwaliteit is, zelfs ongeacht het materiaal. Waar heeft de fabrikant in kwestie zich gevestigd en welke reputatie heeft de firma in kwestie?

    Rug recht

    U kan enkel genieten van optimale nachtrust als uw ruggengraat volledig recht ligt. Sommige mensen voelen onmiddellijk of ze al dan niet goed liggen en ondersteund worden, anderen voelen daarentegen geen enkel verschil.  Daarom doen wij een double-check voor u. We kijken uw ruggengraat na of deze mooi recht ligt, en rekenen op u om ons te vertellen of de matras zeer aangenaam aanvoelt of juist dat u hier of daar te veel druk voelt.  Communicatie is zeer belangrijk!  Door samen te werken vinden we gegarandeerd dè matras die u letterlijk op het lijf geschreven is.

    Comfortzones en pocketveren

    Hoeveel zones er in uw matras zitten en het aantal pocketveren per m² zijn niet het belangrijkste. Het is vooral van belang of de matras van betrouwb

    Lees meer »
  10. 1 grote of 2 aparte matrassen?

    Bij voorkeur 2 aparte matrassen

    Dit heeft meerdere voordelen:

    • U bent beter uitgerust, gezien u uw partner niet voelt bewegen.
      U kan kiezen voor een persoonlijk comfort
    • U ligt nog steeds mooi recht. In de winkel zullen we immers testen op welke matras u perfect ligt. Komt er iemand bij u liggen, wordt er ter hoogte van uw bekken een put gevormd door een spreekwoordelijke verdubbeling van gewicht.  Dit heeft tot gevolg dat uw onderrug dieper ligt dan uw schouders, waardoor u een verkeerde slaaphouding krijgt die kan leiden tot rugklachten.
    • Uw matras zal minder snel verslijten.  U bent immers de enige persoon die ze gebruikt!  Op 1 grote matras ligt u samen in het midden, waar de matras harder door zal gaan lijden.
    • Het is veel makkelijker om 2 eenpersoonsmatrassen te keren dan 1 grote matras.

    Spatie tussen de matrassen

    Vrees niet voor de spatie tussen de matrassen.  Wanneer u een vlakke bodem hebt (du

    Lees meer »