Blog

  1. Maak er een gewoonte van om enkel in bed te slapen

    Probeer om niet elke avond voor TV in slaap te vallen. Veel dutjes overdag kunnen uw slaap-waak-ritme ontregelen en een goede nachtrust belemmeren. Als u toch een dutje wilt doen, doe het dan voor 15:00 uur ‘s middags en zorg ervoor dat het dutje niet langer is dan 45 minuten.

    Lees meer »
  2. Onrustige partners en snurkers kunnen de nachtrust van iemand goed verknallen

    Het gevolg is meestal slecht slapen. Apart slapen en oorproppen zijn vaak de enige hulpmiddelen, hoe vervelend dit ook kan zijn.

    Lees meer »
  3. Zorg voor een goede kwaliteit van matras en hoofdkussen

    Het is moeilijk om in slaap te vallen op een matras die te hard of te zacht is, of in een bed dat te klein of te oud is. De dikte en de stevigheid van de matras zijn afhankelijk van uw gewicht en lichaamsvorm. Het kussen moet de nekwervels goed ondersteunen. Gebruik lakens in natuurlijke stoffen. Vermijd knellende kleding in bed en draag geen nylon slaapgoed.

    Lees meer »
  4. Zorg voor een rustige en comfortabele slaapomgeving

    Slaap in een rustige, geluidsarme, donkere kamer. Draag in een rumoerige omgeving eventueel oordopjes. Laat zeker geen licht branden op de slaapkamer. Zet ook alle lichtgevende toestellen (bv. TV) uit. Verlicht de kamer ‘s ochtends direct bij het opstaan. Veel licht 's morgens helpt onze biologische klok. Zorg omgekeerd 's avonds voor het slapengaan voor gedempt licht. Verlucht de slaapkamer geregeld en zorg voor een temperatuur van rond 12-16°C.

    Lees meer »
  5. Niet iedereen heeft acht uur slaap nodig

    Slaap zoveel als nodig is om u de volgende dag uitgerust en fris te voelen. Door de tijd in bed te beperken wordt de slaap vanzelf verbeterd. Teveel tijd in bed spenderen leidt tot onderbroken en oppervlakkige slaap. Het kan nuttig en leerzaam zijn om een tijdje op te schrijven om hoe laat u gaat slapen, hoelang u wakker ligt, hoe laat u opstaat, hoe uitgerust u de volgende morgen bent...

    Lees meer »
  6. Enkele cijfers

    50-60 % van de rugslapers krijgt ooit rugklachten

    75 % van de zijslapers krijgt ooit rugklachten

    95 % van de buikslapers krijgt ooit rugklachten

    Vandaar het preventief belang van een goed slaapcomfort!

    Lees meer »
  7. Hoeveel slaap heb je nodig?

    De hoeveelheid slaap die iemand nodig heeft verschilt van persoon tot persoon. Er zijn mensen die met weinig slaap toekunnen en er zijn mensen die veel slaap nodig hebben. Het is een fabeltje dat iedereen 8 uur slaap per nacht nodig heeft. Of je genoeg slaapt is eigenlijk het best te bepalen aan de hand van hoe je je overdag voelt. Over het algemeen kun je zeggen dat de kwaliteit van de slaap belangrijker is dan de hoeveelheid slaap. Met 4 tot 5 uur slapen is de kernslaap behaald en de basis voor geestelijke en fysiek herstel gelegd. Toch voelt lang niet iedereen zich uitgerust na 4 tot 5 uur slapen. Dat komt door onze manier van leven.

    Lees meer »
  8. Slaapschuld

    Hoe langer je wakker bent hoe meer behoefte je krijgt aan slaap. Het is een drijvende kracht van de natuur, net als honger. Als je lang niet gegeten hebt, krijg je aandrang te eten. Op dezelfde manier bouwen we naarmate we langer wakker zijn een grotere behoefte op om te gaan slapen. Dit noemen we ‘slaapschuld’. Zodra je wakker wordt gaat de meter als het ware tellen. Als je overdag actief bezig bent geweest, heb je ’s avonds een voldoende hoge slaapschuld om goed te kunnen slapen.

    Lees meer »
  9. Wat is slaap en waarom slapen we?

    Hoewel de afgelopen 50 jaar de kennis over slaap enorm is toegenomen is nog steeds niet helemaal duidelijk waarom we zo ongeveer 1/3 van ons leven slapend doorbrengen. Slaap wordt omschreven als een dagelijks terugkerende toestand waarin lichaam en geest tot rust komen. Tijdens de slaap treden allerlei veranderingen op in het lichaam. Veel van onze spieren ontspannen zich en de hersengolven vertragen. Net als de hartslag en de ademhaling. De hersenen blokkeren alle prikkels van buiten waardoor ons bewustzijn verlaagd en we afgesloten raken van de buitenwereld. Deze verregaande maatregelen die de natuur heeft genomen om slapen mogelijk te maken ondersteunen de gedachte dat slaap, net als eten, een eerste levensbehoefte is. Het idee dat slaap dient voor herstel van lichaam en geest lijkt logisch maar is niet helemaal waar. Zowel onze hersenen als ons lichaam blijven actief tijdens de slaap. De hartspier bijvoorbeeld stopt niet om te rusten. Slaap, en met name de droomslaap, kost ook ener

    Lees meer »
  10. Diepe slaap essentieel

    Een normale slaap bestaat uit vier of vijf cycli. Elke cyclus wordt weer verdeeld in 3 fasen: lichte slaap, diepe slaap en droomslaap of REM-slaap (Rapid Eye Movement). In de fasen vóór de diepe slaap daalt het hartritme en raken de spieren ontspannen. Tijdens de echt diepe slaap is het hartritme op zijn laagst en zijn de spieren totaal ontspannen. Dan volgt de laatste fase van een cyclus: de droom- of REM-slaap. Er is dan sprake van snelle oogbewegingen en hoge hersenactiviteit.

    Lees meer »