Blog

  1. Slaapcyclus

    5 slaapcycli van elk 90 tot 120 minuten

    Sterk vereenvoudigd kan je zeggen dat de nacht opgedeeld kan worden in 5 slaapcycli van elk 90 tot 120 minuten. Deze cycli hebben allemaal dezelfde opbouw en volgen elkaar gedurende de nacht op. Eén cyclus bestaat uit 5 fasen. Deze fasen worden onderscheiden door de mate van hersenactiviteit en oogbeweging (Eye Movement). Bij fase 1 t/m 4 is de oogbeweging langzaam. Deze fasen heten dan ook Non Rapid Eye Movement (NREM). Alleen in de laatste fase is er snelle oogbeweging, Rapid Eye Movement, vandaar de naam remslaap.

    De fasen 1 en 2 worden wel de lichte slaap genoemd.

    Fase 1 (NREM1)

    Dit is de overgangsfase tussen waken en slapen. De oogbeweging wordt langzaam. Je hebt moeite je ogen open te houden en valt uiteindelijk in slaap. De hersenactiviteit neemt langzaam af. Deze periode duurt 1

    Lees meer »
  2. Comfort Lagen

    Koudschuim

    Koudschuim matrassen kenmerken zich door de uitstekende elasticiteit. De celstructuur van deze matras is open en geeft samen met de profilering een uitstekende luchtcirculatie en ventilatie. Met name de persoonlijke factor conformiteit staat bij deze matrassen voorop. Dankzij de elasticiteit zijn ze prima toepasbaar bij verstelbare bodems.

    Latex

    De aanpassing van latex aan de vormen van het lichaam is onovertroffen. Een geringe belasting veroorzaakt een geringe aanpassing in het materiaal. Omgekeerd leidt een grote belasting tot een grote aanpassing. Alle lichaamsdelen worden zo op de juiste wijze ondersteund. Hierdoor wordt een minimale tegendruk op het lichaam ervaren. Door de open celstructuur van latex, de ventilatiekanalen en de oppervlakteprofilering is een constante luchtcirculatie gewaarborgd. Door de beweging van de beslaper ontstaat gelijktijdig een pomp- en zuigeffect, dat voor een constante luchtwisseling zorgt. Latex matrassen hebben

    Lees meer »
  3. Nieuwe matras verlaagt rugklachten tot 31%

    Voor de eerste keer heeft een onafhankelijke, wetenschappelijke onderzoeksstudie, uitgevoerd door Dr. Bert Jacobson van de Oklahoma State University en met de steun van EBIA, het verband aangetoond tussen een goede matras en een degelijke nachtrust. De keuze voor een nieuwe matras kan het aantal ernstige rugklachten tot 63 procent verlagen.

    Miljoenen mensen lijden aan slaapgebrek, waardoor dit één van de meest voorkomende gezondheidsproblemen van de hedendaagse samenleving is geworden. De Internationale Dag van de Slaap, die elk jaar op 21 maart wordt gehouden, richt de aandacht op dit al te vaak verwaarloosde probleem. Slaapgebrek kan in grote mate de dagdagelijkse activiteiten, de sociale contacten en het humeur beïnvloeden wat op zijn beurt een verlies van werkproductiviteit en ongevallen kan veroorzaken. In het verleden werd algemeen aangenomen dat een aanzienlijk aantal slaapstoornissen in verband stonden met een oude en oncomfortabele matras of slaapoppervlak, zonder d

    Lees meer »
  4. De juiste matras bij rugklachten

    Een goede matras is cruciaal bij rugklachten. Een goede matras kan de pijn en klachten verlichten, terwijl een slechte matras de pijn en klachten juist erger kan maken. Er bestaat geen 'beste matras' voor mensen met rugklachten, omdat de keuze voor een matras erg persoonlijk is. Wel is het verstandig om bij het (ver)kopen van een nieuw(e) matras na te gaan welke klachten u bij uw huidige bed en matras heeft. Komen de klachten van de matras of van de bedbodem (lattenbodem of boxspring)? Wanneer u rugklachten heeft, kunt u bij het kopen van een matras letten op de volgende punten:

    • Ondersteuning: Wordt het lichaam op de anatomisch correcte manier ondersteund? Dit wil zeggen, als de klant op de zij slaapt, moet de wervelkolom recht zijn, vertrekkend van halverwege het hoofd tot aan het staartbeentje.
    • Drukverlagend: Verlaagt het matras de druk op de wervelkolom, tussenwervelschijven, zenuwen, spieren

    Lees meer »
  5. Veel rugklachten ontstaan door een verkeerde houding of een verkeerde beweging

    Tijdens de slaap neemt men al snel een verkeerde houding aan, waardoor de klachten, die tijdens de slaap eigenlijk verlicht zouden moeten worden, tijdens de nachtrust toenemen. Ook wanneer men in een goede houding (op de zij) ligt bij het inslapen, draait men tijdens het slapen vaak nog in een verkeerde houding. Een verkeerde (slaap)houding kan, op zowel korte als lange termijn, rugklachten veroorzaken of verergeren. Een goed matras ondersteunt het lichaam op de juiste plaatsen en zorgt ervoor dat de wervelkolom in de correcte positie ligt, zodat deze minimaal wordt belast. Afhankelijk van de aard van de rugklachten kan beweging de klachten verminderen. Vooral bij mensen met een zittend beroep ontstaat rugpijn vaak door een verkeerde zithouding en het gebrek aan regelmatige beweging (veranderen van houding, kleine wandelingen tussen de werkzaamheden door). Doe bij het opstaan een paar lichte oefeningen om de rug soepeler te maken en let gedurende de dag op uw houding.

    Lees meer »
  6. Bedtextiel

    Beddengoed heeft ’s morgens veel frisse lucht nodig zodat het vocht dat tijdens het slapen is opgenomen, weer kan verdampen. Het is dus belangrijk om de slaapkamers dagelijks goed te luchten. Het beddengoed ook dagelijks goed opschudden. Geen sprei op het bed leggen, het moet kunnen ademen. Beddengoed wekelijks verschonen, bij het opdekken hoofd- en voeteneinde regelmatig omdraaien.

    Lees meer »
  7. Levenscyclus dekbedden

    Het is aan te bevelen dat donzen dekbedden – ook als ze regelmatig gelucht en vakkundig onderhouden worden – niet langer dan acht jaar te gebruiken zijn. Bij dekbedden met vezelvulling is het aan te bevelen, de vulling na ongeveer 6 tot 8 jaar te vernieuwen.

    Lees meer »
  8. Dekbedden en kussens onderhoud

    Onze vezel- en donsartikelen zijn wasbaar op het programma voor de fijne was met een hoge waterstand en lage trommelsnelheid. Beddengoed van natuurhaar kan men niet zelf wassen. Hier raden wij chemische reiniging (symbool "P") met een voorzichtige behandeling aan. De juiste onderhoudssymbolen, de wastemperatuur en de grootte van de trommel van de wasmachine kunt u steeds op het textieletiket van het afzonderlijke artikel zien. Let u er alstublieft op dat dekbedden nooit met een wasverzachter behandeld mogen worden!Stop een echte dons nooit in de wasmachine.Hoe zorgvuldiger het beddengoed onderhouden wordt des te beter voldoet het aan de comforteisen en bovendien is de hygiëne in bed gegarandeerd. Dekbedden en kussens die goed gelucht en zorgvuldig opgeschud worden, zijn een zeer goed begin voor een goede, gezonde slaap en een verkwikkende nacht. Goed verzorgd beddengoed gaat langer mee en reageert waarneembaar op de slaapbehoeftes. Bij sommige dekbedden is het mogelijk dat de vulling „

    Lees meer »
  9. Blijf niet piekeren

    Als u voelt dat u niet in slaap raakt, blijf dan niet piekeren, maar sta dan na een 20-tal minuten op en doe iets anders tot u slaperig wordt.

    Lees meer »
  10. Probeer te ontspannen voor het slapengaan

    Neem regelmatig een warm of heet bad. Maak er iets speciaals van. Met kaarsjes en relaxte muziek. Om de dagelijkse zorgen en problemen los te laten is een goed boek of een heerlijke romantische film vaak een uitstekende oplossing. Luister naar ontspannende muziek, maak een avondwandeling... Ontspanningsoefeningen vlak voor u naar bed gaat, kunnen het inslapen bevorderen.

    Lees meer »